Myter og fakta kring Vægttab

Uanset hvor godt du følger din kost eller fitness rutine, er der normalt noget snyd og lyver involveret – og ikke bare fibs du fortæller om, hvad du virkelig spiser, når ingen ser.

De fleste af os har forsøgt mindst en hurtig løsning til at tabe vægten for god fastning eller eliminere visse fødevarer og næringsstoffer fra vores kostvaner – kun for at få vægten tilbage, og ofte pakke på endnu flere pund. Desværre kan myter om, hvordan man kan tabe sig, sabotere selv det sundeste forhold mellem dig og din tredemølle.

Det er en stor tommelfingerregel at være mistænkelig for hurtige og nemme vægttabløsninger. “Den største myten kring vægttab er, at at gøre noget på kort sigt vil have langsigtede resultater,” siger Elaine Magee, “Opskriftslægen” til WebMD Vægttab. Mens du måske vil have en magisk kugle mere end noget, kan fad og gimmicks faktisk gøre mere skade end godt, når det kommer til at tabe og opretholde din vægt.

Myte 1: Snacking er altid en dårlig idé

Den gode nyhed er, at du ikke behøver at sulte for at tabe sig. “Tanken om at du ikke skal spise mellem måltiderne er en myte,” siger Pivonka. Når maven begynder at rumme, hører du sikkert en lille stemme i dit hoved, der fortæller dig ikke at ødelægge din appetit. Men at have snacks i mellem måltider kan faktisk hjælpe dig med at spise mindre, og afværge trangen til at overeat eller binge senere. Faktisk anbefaler dietisterne ofte, at du har fem mindre måltider om dagen, i stedet for at spise dine kalorier i ét møde.

 

snacking

En af hovedårsagerne til at snacking har en dårlig rap er på grund af de valg, vi laver fra, siger salgsautomat, der er fyldt med chips, kager, slik og andre lækre – og opfedning – godbidder. Den gode nyhed er, at vi ikke er alle sammen på candy bars kommer klokken. Over 90% af amerikanerne bruger snacking som en måde at indarbejde frugt og grøntsager i deres kostvaner enligt Mintel.

Hvis du har tendens til at dykke i en pose chips, når du er sulten, så prøv at have næringsrige fødevarer i stedet – tænk moderate mængder af frugt, grøntsager og nødder, for eksempel – og prøv at spise ting, du normalt ikke har under måltiderne. Magee, der ikke er en stor mælkdrikker, bruger snacks som en måde at få hendes daglige dosis af calcium fra fedtfattig ost og yoghurt.

At gå ned i vægt er det også meget vigtigt, at du regelmæssigt udøver og holder fast i dit træningsprogram.

 

Myte 2: At vælge fødevarer, der er glutenfrie, hjælper dig med at spise sundere.

Fakta: Glutenfri mad er ikke sundere, hvis du ikke har cøliaki eller er ikke følsom overfor gluten. Gluten er et protein, der findes i hvede, byg og rugkorn. En sundhedspersonale vil sandsynligvis foreskrive en glutenfri kostplan til behandling af mennesker, der har cøliaki eller er følsomme overfor gluten. Hvis du ikke har disse sundhedsmæssige problemer, men alligevel undgå gluten, kan du ikke få de vitaminer, fibre og mineraler, du har brug for. En glutenfri diæt er ikke et vægttab og er ikke beregnet til at hjælpe dig med at tabe sig.

Tip: Før du beslutter dig for at undgå en hel fødevaregruppe, skal du tale med din sundhedspersonale, hvis du mener, at du har problemer, når du har spist mad eller drikke med hvede, byg eller rug.

Myte 3: Du bør undgå alle fedtstoffer, hvis du forsøger at være sund eller tabe.

Fakta: Du behøver ikke at undgå alle fedtstoffer, hvis du forsøger at forbedre dit helbred eller tabe dig. Fedt giver vigtige næringsstoffer og bør være en vigtig del af en sund kostplan. Men fordi fedtstoffer har flere kalorier pr. Gram end protein eller kulhydrater eller “carbs”, skal du begrænse fedtstoffer for at undgå ekstra kalorier. Hvis du forsøger at tabe sig, overveje at spise små mængder mad med sunde fedtstoffer, såsom avocado, oliven eller nødder. Du kan også erstatte fedtfattig ost eller mælk med fedtfattige udgaver. Læs om maddele og hvor meget mad der er nok for dig.